معشوق و مادر بیشترین شخصیتهایی هستند که زنان در شعر ایران دارند
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۹۲۴۸
به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شب شعر» دیشب دوشنبه ۳ دی با موضوع «شعر زنان در ایران» از آنتن شبکه چهار سیما پخش شد.
شروع برنامه با طرح سوال «فروغ، اولین کسی که نشانه های شخصی زنانه را وارد شعر کرد» و «آیا شعر زنانه مردانه داریم؟» همراه بود که فریبا یوسفی شاعر و منتقد در پاسخ گفت: اگر نفس شعر را در نظر بگیریم، فرقی نمیکند که به شعر زنانه یا مردانه اطلاق شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زهره اللهدادی دستجردی پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: زبانشناسی اجتماعی میگوید عواملی چون سن، جنسیت و طبقه اجتماعی میتوانند مستقیما بر زبان تاثیر بگذارند. زن، زبان خود و چیزهایی که با آن درگیر است مانند آشپزی را وارد شعر می کند. وقتی زبان میتواند زنانه شود پس شعر هم زنانه میشود. اما یکسری مسائل مثل عشق و محبت عام هستند و فارغ از جنسیت هستند.
محمود اکرامیفر مجری برنامه در ادامه این سوال را مطرح کرد که «مؤلفه های شعر زنانه و مردانه چیست؟» اللهدادی دستجردی در پاسخ گفت: نقشهایی که زن میپذیرد مانند نقش مادری و معشوق میتوانند از سوی زنان با ظرافت بهتری بیان شوند. نقش معشوق بیشترین نقشی است که خانمها در شعر داشتند.
در بخش دیگر این نشست، یوسفی در پاسخ به این سوال که «کدام نقش زنان در شعر مردانه پر رنگ تر است؟» گفت: نقش معشوق بیشترین نقشی است که خانمها در شعر داشتند و بعد نقش مادر بوده است. اما در ادبیات معاصر نقشهای متفاوتی مانند نقش همسر را هم میبینیم.
اللهدادی دستجردی هم در بخشی از این میزگرد درباره لالایی گفت: مفهوم لالاییها در زمان معاصر متفاوت شده است. بهاینمعنا که جنبههای مهر مادری در آن کمرنگ شده و جاهایی خشمناک میشود و میگوید مادری سخت است و او را از نقشهای دیگر وا داشته است.
یوسفی هم در مورد ویژگیهای شعر زنان گفت: نشانههای زبانی و موضوع عاطفه و موضوعهای مطرحشده در شعر زنان متفاوت است. حضور زنان در جامعه در تمام مشخصههای زیربنایی یک شعر خودش را نشان داده است.
در ادامه دکتر الله دادی دستجردی به شعر زنان در دوران مشروطه که نوعی شعر اعتراضی و مرد ستیزانه بود و روند دوران گذار از سنت به مدرنیته اشاره کرد. یوسفی هم درباره نقش زن در شعر گفت: در گذشته تصویر زن در شعر بیشتر تخیلی است اما در زمان معاصر این تشبیهها عینیتر شدهاند.
در بخشی از این گفتگو، اللهدادی شخصیت نوعی یا تیپیک در شعر شاعران به نام گذشته، در ژانر غنایی و عاشقانه را یک شخص با ویژگیهای غیرواقعی و یکسان دانست و گفت: اما در شاهنامه یا ژانرهای اجتماعی این نگاه متفاوت میشود و زن چهره خاص دارد. اما در شعر مشروطه شاعران مرد خود را به عنوان حامی زنان معرفی کردند.
کد خبر 4494964 صادق وفاییمنبع: مهر
کلیدواژه: زنان شب شعر شبکه چهار سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۹۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازسازی صحنه درگیری مزاحمین نوامیس در محله نازی آباد (عکس)
سه مزاحم ناموس که در محله نازی آباد با استفاده از سلاح سر (قمه) ضمن شرارت با ۲ مرد درگیر و آنها را روانه بیمارستان کرده بودند، دستگیر شدند و صبح سه شنبه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) صحنه این درگیری در حضور مردم بازسازی شد.
به گزارش صدای ایران از سایت جمهوری اسلامی ایران،بامداد ۳۱ فروردین امسال سه مرد سوار بر خودرو در خیابان مدائن نازی آباد به یک مادر و دختر هتک حرمت کردند که این کار با واکنش پسر ۱۲ ساله خانواده همراه میشود. پس از این اتفاق یکی از سه مرد از خودرو پیاده شده و با قمه به سمت خانواده مذکور حمله میکند که با واکنش ۲ مغازه دار منطقه مواجه میشود و در نهایت سه شرور هتاک با قمه به مغازه داران مدافع مادر و دختر حمله کرده و هر ۲ نفر را راهی بیمارستان میکنند.